MI A KERESŐMARKETING (SEM)?

A keresőmarketing nem egy különálló feladatkör, hanem egy gyűjtőfogalom, ami minden olyan marketing aktivitást magába foglal, melyekkel a keresőmotorok – ..

A keresőmarketing nem egy különálló feladatkör, hanem egy gyűjtőfogalom, ami minden olyan marketing aktivitást magába foglal, melyekkel a keresőmotorok – nálunk a szinten kizárólag a Google – találati oldalát (SERP – Search Engine Results Page) szeretnénk befolyásolni.

Az, hogy ezt milyen módszerekkel érhetjük el, alapvetően könnyen összegyűjthető, de a megvalósítás majd mindig a kampánytól függ, amit éppen építesz.

MIKBŐL ÁLL ÖSSZE EGY KERESŐMARKETING KAMPÁNY?

Erre több helyen keresve, többféle választ is lehet találni, attól függően, hogy ki hogyan értelmezi. Lássuk most a leginkább tág meghatározást erre, amiben benne van minden lehetséges eszköz:

  • Fizetett hirdetések
  • Keresőoptimalizálás
  • Tartalommarketing

Külön-külön is alkalmas mindegyik a Google keresési eredményeinek befolyásolására, de az igazán nagy eredményeket együtt tudják hozni. De lássuk ezeket, kicsit részletesebben:

Fizetett hirdetések (PPC)

Fizetett hirdetésekkel tudjuk szinte azonnal befolyásolni a keresési eredményeket, így biztosítve hirtelen változást. Itt tisztában kell azzal lennünk, hogy a hirdetésekért fizetünk, minden alkalommal, ha valaki rákattint, innen is a PPC (Pay Per Click) elnevezés. 

 

Előnye tehát, hogy azonnal látszik az eredmény, hátránya pedig, hogy csak addig működik, amíg fizetünk érte. 

Nyilván első hallásra az, hogy folyamatosan fizetni kell érte nem hangzik túl jól, ám ezt nagyon egyszerű mérlegelni. Ha a PPC kampányokkal több bevételt termelsz, mint amennyi a kiadásod, akkor már megéri csinálni, mert nyereséget termelsz.

Mindemellett, ha azonnali eredményeket szeretnél elérni, akkor ez az eszköz, amire szükséged van.

Keresőoptimalizálás (SEO)

keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization) célja, hogy organikus úton kerüljünk be a Google keresési eredményeinek az első találatai közé. Itt tehát nem az a cél, hogy az egyes kereséseknél a megjelenésekre licitálva kerüljünk oda, hanem a Google értékelő algoritmusaira bízzuk a sikert. Na persze sok mindent tudunk tenni annak érdekében, hogy azok az algoritmusok a mi tartalmunkat értékeljék a leginkább megfelelőnek.

Az, hogy ezt mivel lehet elérni, alapvetően több irányba ágazik el:

  • Technikai keresőoptimalizálás
  • Tartalmi keresőoptimalizálás (Ez a feladat már önmagában egy kapcsolat a tartalommarketing felé)
  • Off-site seo, linképítés

A TECHNIKAI KERESŐOPTIMALIZÁLÁS 

A technikai keresőoptimalizálás azokat a feladatokat foglalja magába, amikkel az oldalt technikai szempontból tudjuk megfeleltetni a Google elvárásainak. 

Ebbe több száz kisebb-nagyobb feladat tartozhat a képek alt leírásainak megfelelően optimalizált szövegeitől az oldal egészét érintő beállításokig. 

A feladat komplexitását két fontos szempont határozza meg általában, illetve plusz egy, a rend kedvéért:

  • Az oldal mióta él? Minél régebb óta működik egy oldal, annál több kis apróság lett hozzátéve az oldalhoz, ami szinten mindig ront az oldal minőségén SEO szempontból.
  • Mekkora az oldal mérete? Minél nagyobb, több tartalmat és funkciót tartalmaz egy oldal, annál több gond is adódik keresőoptimalizálás során. Külön figyelemmel a mobilokra szánt verzióra, aminek különösen fontos a gyorsasága. Erre egy jó eszköz a Google féle PageSpeed Insights.
  • A plusz egy pedig: milyen minőségben készült el az oldal? Ugyanazt az oldalt el lehet készíteni millió féle megoldással és kódolással. Ezen felül sokat számít, hogy milyen alapra épül az oldal. Erre az egy jó példa, hogy készült egy kutatás az Ahrefs részéről, ami azt térképezte fel, milyen weboldal motorok szerepelnek jó helyen a keresési eredmények közt. Itt például kiderült, hogy a WordPress kifejezetten jól szerepel, míg egy Wix-es oldal kimondottan rosszul. Nem mindegy így, hogy milyen alapra építkezünk.

SERP – Search Engine Results Page

TARTALMI KERESŐOPTIMALIZÁLÁS

Ha technikai szempontból rendben van az oldalunk, akkor még mindig biztosítanunk kell, hogy tartalmi szempontból is megfelelünk a Google irányelveinek, ezt foglalja magába a tartalmi keresőoptimalizálás. Ez, ha első körben túl soknak érződik, akkor a témáról részletesen beszélünk a tanfolyamunkon is, így könnyebben tud a sok információ rögzülni is.

Itt is számtalan szempontot kell figyelembe venni, mint például kulcsszavak, vertikális és horizontális tartalmi struktúra, belső linkek, stb.

Itt a feladatok mennyiségét egyértelműen az határozza meg, hogy mekkora az oldal. Egy one-pager esetében viszonylag rövid lesz az optimalizálási folyamat. Egy több ezer termékes webshopnál, ahol van blog is, már sokkal komplexebb és érdekesebb a feladat.

LINKÉPÍTÉS

Végül pedig a keresőoptimalizálás nem áll meg ott, hogy a weboldalunk tökéletesen rendben van, ugyanis amióta van SEO, azóta az egyik legfontosabb szempont az oldalunkra mutató linkek száma és minősége. 

Linképítés során az a célunk, hogy minél több oldalról szerezzünk a saját oldalunkra mutató linkeket. 

A linkeket mennyiségi és minőségi szempontok alapján is értékelve kell meghatározni, hogy mi a megfelelő számunkra, mert könnyű abba a hibába esni, hogy a több az jobb elvet követve nem válogat az ember. Ha nem körültekintően épülnek a linkjeink, az a visszájára is fordulhat és inkább ártani fog, mint használni.

Összességében, amit a keresőoptimalizálásról tudni kell, hogy kevés kivételtől eltekintve nem azonnali hatású megoldás, mert időre van szükség az optimalizálási feladatok elvégzéséhez is, másrészt időre van szükség, mire a megfelelő mennyiségű és minőségű link is kiépül, de a Google számára is idő kell, amíg megtanulja, hogy milyen szuper oldalunk van. Ez sok tényezőtől függ, de pár héttől akár 6+ hónap is lehet a tanulási időszak.

Cserébe, ha jól végeztük el a feladatokat, akkor az hosszú távon terelünk majd minőségű érdeklődőket az oldalra, hosszú távon szállítva “ingyen” a látogatókat.

Tartalommarketing

A tartalommarketing célja, hogy olyan értékes és az olvasók számára érdekes tartalmat állítsunk elő, amivel nem csak a tartalommal, témával szembeni igényeket elégítjük ki, hanem azt a célt is figyelembe vesszük, hogy a tartalmakkal fogyasztókat, vevőket is szeretnénk.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

A tartalommarketing hatásköre lényegében attól függ, hogy mit tekintünk “tartalomnak”.

A blogposztok, weboldal szövegek általánosságban véve ide tartoznak. De szerintem egy igazán komoly tartalommarketing projekt magába foglalja a céges e-mailek szövegezését, a közösségi média posztokat, de még a PPC hirdetések szövegét is. 

Ezen felül már rég nem az a jó megoldás, ha csak írott tartalomban gondolkozunk. A videók és podcast adások korában a tartalommarketing eszköztára is rendkívül széles lett.

A fentiek mentén három kapcsolódási pontot szoktunk kiemelni, aminek meg kell feleltetni a tartalommarketing aktivitásainkat:

TARTALOMMARKETING ÉS A KERESŐOPTIMALIZÁLÁS

Mivel a keresőoptimalizálás egyik legfontosabb – és egyre fontosabb – része a tartalom minősége, mennyisége és elhelyezése, így jó tartalom nélkül egészen egyszerűen nincs hatékony keresőoptimalizálási kampány.

TARTALOMMARKETING ÉS A FIZETETT HIRDETÉSEK

PPC kapcsán két szempontból is fontos a jó tartalom: maga a hirdetés szövege kritikus. Ha nem “kattintós”, akkor meg se fognak érkezni a látogatók a weboldalunkra. Viszont, ha már megérkeztek, akkor az ott található tartalomnak is megfelelően optimalizáltnak kell lennie, ezt hívjuk relevancia mutatónak.

TARTALOMMARKETING ÉS A KÖZÖSSÉGI MÉDIA

A közösségi média szerepe a jó marketing kampányoknál kritikus. Hiába a kiváló tartalom, ha nem jut el, csak kevés emberhez. A tartalom terjesztéséhez pedig az egyik legjobb csatorna a közösségi média. Viszont az em fog működni, ha nem a platformoknak megfelelő tartalmat állítjuk elő. 

Összegzés

A keresőmarketing egyre inkább elterjedőben van, mint fogalom, de a tevékenységek, amiket ezen belül végzünk már régóta ismertek, így nem új dolgot kell megint megtanulni.

Amiért érdemes a keresőmarketinggel foglalkozni, az inkább az újfajta gondolkodásmód, hogy kezeljük a marketing különböző ágazatait egységesen és ne egymástól függetlenül. Így komplexebb és sokkal hatékonyabb kampányokat tudunk felépíteni. Nem mellesleg ez volt az egyik fő indok, ami életre hívta a haladó online marketingképzésünket is, ahol ezt mind igyekszünk megtanítani nektek.